Saturday, 28 July 2012

AKU TERKESAN..KAMU??

Assalamualaikum w.b.t.. 



  Hari ini Farah nak share satu benda. Nak dengar tak satu cerita ni? Sebelum itu sediakan hati untuk menerimanya supaya kita sama-sama boleh muhasabah diri. Insya Allah.

  Al kisahnya bermula...

  Pada suatu hari, Miss X yang merupakan seorang pelajar yang sangat femes dan vavavoom di Kolej Tunas Bangsa ( nama kolej hanya rekaan tiada kaitan dengan yang hidup atau mati ) terasa insaf setelah terjumpa dan membaca diari teman sekuliahnya yang sentiasa dipinggir oleh rakan-akan sekuliahnya yang lain. Nak tau kenapa??

   Satu muka diari tersebut,tertulis.....

Rabu,19 Mac 2012

Aku nak jadi seperti orang lain,
ada walkman,ada i pad,ada handphone,ada pakwe!
tapi aku takut...
aku takut aku akan jadi lalai,lupa dan leka!

Aku nak sangat berhibur...
bukannya banyak tapi sikit jerr,
sekali sekala pegi cinema dkat Mid Valley,
menari riang..tapi bukan kat disko,
juz dalam bilik sendiri...
Tapi aku takut...
daripada sikit-sikit lama-lama jadi bukit!

Aku nak beli laptop,nak pasang internet..
nak chatting dan ada ramai kawan,
nak tahu banyak pasal hal dunia,
pasal artis2 yang menjadi kegilaan skrg lebih2 lagi K-pop,
tapi aku takut...
cintaku apda dunia bertambah dan kasihku pada akhirat berkurang!
Aku nak juga ada buah hati,terasa disayangi.
dating dekat I-city,
makan-makan dekat Restoran Ayam Penyet (sedap tu!) 
atau paling cikai pun kat cafe kolej,
tapi aku takut...
cintaku padanya melebihi cintaku kepada Allah!
Aku nak juga rasa muda berpanjangan,
kerana muda di dunia hanya sekali.
Tapi aku takut...
ia akan dipersoalkan..
dan dihitung di akhirat kelak..
dan aku terhumban ke dalam api neraka! 
Gulp!
Nauzubillah!

Aku terfikir, 
alangkah baiknya kalau aku jadi burung ( bukan angry bird ok!)...
tak mahu itu dan ini...

Tapi aku terfikir pula,mengapa aku inginkan semua itu?
Sedangkan Allah telah memberikan nikmat yang amat cukup,
dan sangat-sangat patut disyukuri!
Dengan penuh sabar dan taat!
Ketahanan dan keimanan..
Allah..aku takut...aku takut...jika nikmat itu ditarik dan dihisabkan..


Ampunkan aku Ya Allah..
Ampunkan hambamu yang hina dan kerdil ini,
Yang tidak reti bersyukur dengan nikmat..
IMAN,
ISLAM,
PANCAINDERA YANG CUKUP,
KESIHATAN,
NYAWA,
dan banyak lagi...

Sungguh tidak terhitung nikmat yang telah Kau berikan kepadaku!

Aku bersyukur atas segalanya..
Terima kasih Ya Allah..
Engkaulah segalanya bagiku..

                           
                          

p/s : Semoga kalian yang membaca terkesan..Insya Allah sama2 lah kita berusaha untuk berubah..selagi peluang dan masa itu ada..selagi belum terlambat...Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang...

No comments:

Post a Comment