Friday 24 August 2012

DIARI SYAWAL~


     Assalamualaikum w.b.t.. Farah rasa nak abadikan kenangan raya tahun ni dalam this blog..Bukan apa,bagi Farah raya tahun ini lebih bermakna daripada sebelumnya. Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah sebab Allah masih lagi bagi Farah peluang beraya dengan family terchenta pada tahun ini.

1 SYAWAL~ Seperti biasa,hari raya pertama,Farah dan family akan beraya di kampung.Pada tahun ni,kami semua beraya di kampung abah dahulu.Dekat sangat2 dengan rumah Farah.Only about 10 minutes journey by car. Hehe. Raya tahun ini hijau menjadi warna pilihan keluarga Farah. Tapi asenya bukan family Farah je sebab sepanjang perjalanan I could see green is everywhere! Warna pilihan ramai pada tahun ni kot.hehe. Macam biasa,kat umah Tok Ayah dan mak,mihun goreng air tangan mak(panggilan for nenek) memang la menjadi tumpuan,sebab sedap sangat. Sampaikan nasi dagang yang ditempah pandang sepi je..hehe. Mak memang pandai masak.Bila la nak cedok ilmu memasak ngan mak. Mintak2 semua panjang umur,boleh la berguru dengan mak nanti.Insya Allah.

   Then we all pergi beraya kat umah adik bongsu mak,memang tumpuan saudara mara sebab rumah dia besar.hehe. Menu yang sememangnya mesti ada kat sini adalah makaroni bakar. Best sangat-sangat. Selepas tu,ktorang beraya di rumah pak sedara mak sedara abah... Yang paling unik adalah mengenai menantu salah seorang nenek saudara Farah. Menantu dia ada pelbagai bangsa. Ada siam,mat saleh,philippines dan Indian. Sangat2 unik kan family ni?? Farah tengok pun rasa macam seronok sebab boleh kenal banyak budaya lain dan paling penting pada masa yang sama dapat tarik mereka kepada Islam..Alhamdulillah.
    Destinasi terakhir pada hari raya pertama adalah kampung sebelah umi. Dekat juga dengan rumah Farah. Dalam setengah jam perjalanan. Kat sini lagi riuh dan meriah sebab adik beradik umi lebih ramai. Dan paling penting ada mak cik yang terror masak! Menu pada hari tu adalah nasi beriyani,ayam masak merah.makaroni goreng,roti jala,kerutub daging and so many more. Penat makan!Hehe.




   2 SYAWAL~ Hari raya kedua lepak je di rumah nenek. Long tyme no see to each others,so banyak la benda yang dibualkan. :)

   3 SYAWAL~ Open house di rumah my aunt,cik ma. Makan mee kari.terbaeek!hehe

  4 SYAWAL~ Very hectic day sebab majlis kesyukuran di rumah Farah. Masya Allah memang ramai sangat orang datang. Penat melayan tapi best sebenarnya. Nasib baiklah dorang x datang sekali gus,lau tak nak duduk manalah tetamu sebab rumah Farah kecik aje.hehe. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik. Majlis kesyukuran itu adalah untuk Farah yang bakal fly esok! ( 26 Ogos 2012)..cuak,berat hati,gembira,semua ada.Maklumlah diri ini akan terbang dengan memikul amanah dan harapan ramai orang. Semoga Allah permudahkan segalanya.Amin! Pada hari tu,ada jugak solat hajat yang diimamkan oleh atuk Farah sendiri. Ase nak nangis pun ado masa tu memikirkan boleh tak Farah survive nanti kat India..Insya Allah. Menu pada hari itu adalah sate terbaik dari ladang dan banyak la side dish yang lain..Moment yang paling best adalah bila kawan2 datang memeriahkan majlis. Kawan2 yang masih lagi kamcing semenjak darjah 3. Hepy sangat2 dapat jmpa dorang semua. Yang paling tak boleh blah bila ada kawan Farah cakap, " Hai Farah,nanti ko balik comfirm2 antara kitaorang ni dah ada anak!" Haha..memang pecah perut la. Tapi betullah apa yang dia ckp sebab lau x de aral melintang,Farah akan grad pada umur 26 tahun..insya Allah.. Dan ramai je pak cik pak cik mak cik mak cik cakap jangan cari orang sana pulak. Owh,mintak jauh la..my taste still Malaysian..haha. Dan common pesanan adalah..jangan lupa kirim salah kat Shah Rukh Khan..haha.macam2 betul dorang ni.


  Alhamdulillah..raya tahun ni best..:)

p/s : Esok pada waktu ni,pukul 1.22 pm..I already kat Karad India..Insya Allah..may Allah ease everything..do pray for me ya friends! Luv u all :)


No comments:

Post a Comment