Thursday 16 August 2012

RASA-RASANYA LAYAK TAK KITA SAMBUT HARI RAYA??

  Assalamualaikum w.b.t.Farah rasa sangat tired sekarang sebab baru je balik rumah daripada shopping keperluan raya. Bukan untuk Farah,tapi untuk adik2.hehe. Ntahlah,tahun ni ase macam tak de mood nak beli baju baru untuk raya.Pelik kan?? Mungkin Allah dah tarik nikmat nak membeli tu. Hehe.. Raya tahun ni tema kaler hijau. So,I will wear my mom's baju kurung for this year dat she bought last year. I dont mind sebab pakai sehari je pun. Seriusly,Farah tak tahu kenapa mood nak raya tahun ni tak macam dlu.Kalau dulu baju raya tu la yang dikejarnya. Selagi tak jumpa yang berkenan,selagi tu la akan mencari dan terus mencari..

  Bila difikirkan balik,kenapalah Farah perlu bersusah susah untuk semua tu. Ya,memang betul tak salah pun beli baju baru,kasut baru,tudung baru etc.Lagipun,raya kan just setahun sekali je. Tak rugi pun! Yes,no doubt about it. Tapi dah cukup excellent ke amal ibadat kita masa bulan Ramadhan yang kita exsited nak sambut hari raya ni??Bagi Farah la kan,hari raya ni dikatakan hari kemenangan kepada umat Islam yang betul-betul tip top amalannya pada bulan puasa...Maksudnya,dia tidak mensia-siakan Ramadhan at all. Setiap masa akan terisi dengan ibadat dan sebagainya. Pantang ada waktu lapang,al-Quran akan dibuka dan dibaca serta difahami terjemahannya. Bibirnya tidak lekang berzikir dan beristigfar. Amalan-amalan sunat dah jadi macam perkara wajib baginya,maksudnya jika dia tertinggal perkara sunat,dia akan rasa tidak tenang dan rasa bersalah. Nafsunya dikawal sebaik mungkin..

    Ada ke kita macam tu?? Sebenarnya ini peringatan untuk diri Farah. Allah dah bagi kita peluang untuk bertemu dengan bulan Ramadhan pada tahun ni tapi kita still ambil peluang tu sambil lewa. Tidak dengan bersungguh-sungguh. Ibadat tu memang Farah buat,tapi bukan pada tahap yang terbaik. Sangat susah sebenarnya untuk istiqamah tambahan pula di rumah sebab banyak tarikan yang tidak sepatutnya. Contohnya televisyen. Hmm..memang tarikan yang kuat tambah-tambah dekat nak raya ni citer smua best-best. Tarbiah dzatiyah memang belum cukup kuat. Seriously Farah jealous dengan kawan-kawan Farah yang memang all out beribadat kepada Allah pada bulan Ramadhan ni. Boleh bangun qiam almost every night,boleh khatam 30 juzuk al-Quran,sentiasa sibukkan diri dengan benda-benda yang bermanfaat dan semata-mata mencari redha Allah.Farah ada juga terfikir kenapa Farah tak boleh jadi macam mereka. Sumting wrong sumwhere!

   Apepun,apa-apa yang kita lakukan tu first sekali kena niat kerana Allah. Kita buat semua tu sebab nak cari redha Allah.Ikhlas!Bukan sebab nak menunjuk atau nak berbangga sebab dah dapat beribadat dengan banyaknya pada bulan Ramadhan ni. Yang penting adalah QUALITY,not QUANTITY. Dan  lagi satu istiqamah ya kawan-kawan! Bagi Farah la kan,kita ni dikira menang bila mana kita berjaya istiqamah setiap amalan yang kita buat pada bulan Ramadhan ke bulan-bulan yang lain. Jangan pula masa bulan Ramadhan je kita bersungguh-sungguh buat semua tu tapi bila dah abis bulan Ramadhan,terus amalan-amalan tadi berkurangan ataupun tak buat terus. Ingat! Kita bukan hamba Ramadhan tapi hamba Allah ok! Hamba Allah yang beribadat sepanjang masa kerana-Nya. Insya Allah,semoga kita semua tergolong dalam golongan sebegitu.

     Hmm..cuba kita tanya diri kita masing-masing. Adakah kita ni layak untuk meraikan hari kemenangan itu nanti?? Bukan maksud Farah,tak payah sambut raya,berkurung dalam bilik bagai tapi deep in ur heart,what do u think?? Layakkah kita?? Tepuk dada,tanya iman. Tapi bagi diri Farah,Farah rasa macam tak malu ke kita sakan menyambut hari raya a.k.a hari kemenangan sedangkan perjuangan di bulan Ramadhan tu bape percent je sangat. Perjuangan kat sini adalah perjuangan melawan hawa nafsu untuk benda keduniaan dan beribadat sepenuhnya kepada Allah pada bulan yang mulia tu. Memang la orang lain tak tahu takat mane je kita beribadat,tapi Allah?? Bukankah Allah tu Maha Mengetahui?? Tidak ada satu pun terlepas daripada pengetahuan Allah,even sehelai daun yang gugur daripada dahannya.. Kita memang la boleh cover depan manusia,tapi depan Allah mana boleh cover beb! Tak rasa malu ke dengan Allah?? Kalau ada perasaan malu tu tak pe,bersyukurlah sebab insya Allah bila kita malu dengan Allah maksudnya kita akan cuba untuk meningkatkan amal ibadat kita dan buat everything yang Allah suruh. Kalau tak de perasaan malu tu,tak tahu la Farah nak cakap apa. Mungkin dia rasa dia dah cukup hebat di mata Allah. Wallahualam.

     Last but not least,Farah rasa mungkin sebab tu kot Farah x de mood nak sambut raya pada tahun ni. Sebab amalan-amalan Farah masa bulan Ramadhan ni masih tak cukup lagi. Rasa tak layak je nak sambut raya. Ntahlah,mungkin ini hanya bagi diri Farah. Bagi orang lain,lain pulak pendapatnya kan?? Ada je yang memang all out beribadat pun sedih juga nak sambut raya sebab Ramadhan sudah berlalu pergi. Orang-orang yang macam ni memang Farah tabik springg la. Awesome! Apepun,masih ada 2 hari lagi untuk kita berpuasa. Ambillah peluang ini dengan sebaiknya untuk beribadat. Masih sempat. Insya Allah.. Semoga Allah redha dengan apa yang kita lakukan..Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin..Till then,adios! :)


p/s : Esok iftar dengan kawan-kawan sekolah rendah. Semoga Allah permudahkan segalanya. Amin..

No comments:

Post a Comment