Friday 17 August 2012

~PERKONGSIAN DARI NEGARA SEBERANG~

   Assalamualaikum w.b.t.

    Entri kali ni Farah nak share sedikit pengisian yang Farah dapat daripada Rancangan Tabligh Akhbar Sambut Ramadhan saluran 142 Astro. Bagi Farah rancangan ini sangat menarik dan bagus sebab menggabungkan 10 orang ustaz Indonesia dan disiarkan pada malam raya.Farah rasa esok Indonesia dah raya sebab tu rancangan tu ditayangkan tadi. Dorang raya sehari awal daripada kita kot?? Hehe..Wallahualam..

    Tiba-tiba Farah terfikir kan best if Malaysia pun buat rancangan macam tu. Tak kisahlah ASTRO ke TV3 ke siaran mana ke. Yang penting ada pengisian rohani pada malam raya sebagai panduan yang berguna untuk semua. Sebab bila esok dah nak raya,mesti ramai yang excited nak sambut raya sampaikan bulan Ramadhan dilupakan terus. Amalan-amalan yang dilakukan pada bukan Ramadhan terus dah tak buat sebab terlalu seronok beraya.

     Mesti best kalau ustaz-ustaz digabungkan dalam satu program soal jawab sempena hari raya. 

Contohnya Ustaz Azhar Idrus,Ustaz Kazem,Ustaz Don dan sebagainya. Mesti best kan malam raya dapat berkumpul dengan semua family dan tengok rancangan yang sangat bermanfaat seperti itu. I think its better than tengok movie or rancangan yang tidak dapat memberi ibrah kan?Hmm xpe,kita berusaha ke arah itu.Insya Allah..Tak nak cakap banyak,hehe. Di sini ada beberapa benda penting yang sempat Farah salin untuk dikongsi dengan semua. Sorry la if tak bape nak faham sebab Farah sempat tulis main points je..:)


~Susah payah kita tenun dan jahit kain ketakwaan pada bulan Ramadhan tp kita koyak bila tiba  bulan syawal dan seterusnya sebab kita dah start buat benda yang Allah tak suka bila bulan Ramadhan sudah meninggalkan kita. Kita failed untuk meneruskan perjuangan  berperang  melawan hawa nafsu seperti yang kita berjaya lakukan pada bulan Ramadhan..Tak rasa rugi dan sia-sia ke??

~Analogy kain yg sudah dipintal dan dijahit akhirnya dikoyak kembali..Maksudnya pada bulan puasa kita berjaya menahan hawa nafsu tapi bila dah masuk bulan Syawal dah start buat perangai balik.Contohnya,amalan-amalan sunat ditinggalkan sedangkan pada bulan Ramadhan sendi-sendi kita sudah lembut debab dah dilatih untuk beribadat dengan sebaik mungkin. Contoh lain, start berhubungan dengan kekasih sebab kononnya masa bulan Ramadhan tak nak contact antara satu sama lain dengan alasan nak hormat bulan Ramadhan. Salah tetap salah..Lau kita betul-betul dah cari redha Allah masa bulan Ramadhan,comfirm kita senang je nak let go kekasih kita yang tak halal tu kan?? Dan byak lagi contoh lain...

~Sambut raya bkan dengan pakaian baru tp dengan ketakwaan yang baru terhadap Allah dan berterusan.

~Puncak keimanan apabila kita mensyukuri segala  nikmat yang Allah berikan walaupun sedikit.Bila kita senang dengan kehadiran blan RAMADHAN maksudnya itu adalah permulaan keimanan dalam diri kita.

~Paling penting jaga apa yang kita ada..Beramal di bulan Ramadhan dengan IHSAN. ( tugas kalian cari maksud IHSAN bagi yang belum tahu ok?)

~Ramadhan ajar banyak benda : tak boleh makan sebab  batal ibadat puasa...sbb tahu Allah tgk dan sebab kita takut Allah marah jika kita buat begitu. Tapi kenapa bila kita buat kejahatan lain kita tak rasa macam tu??

~Org yang paling beruntung : bkan yang paling kaya tp orang yang mana esknya  lbh baik dr hari ini dan hari ni lbh baik dr hari semalam..

~Dunia ibarat satu lintasan jalan sahaja .sekejap! Dunia bkan kekal abadi tetapi persinggahan untuk mencari bekalan dan menghantar kita ke negara asal usul_iaitu syurga. Kerana bapa kita Adam berasal daripada syurga kan??

~Waspada  dengan dunia yang merupakan permainan dan senda gurau sahaja.Sesungguhnya negeri akhirat itu jauh lebih baik.

~Hidup perlu pengorbanan..insya Allah kita dapat apa yg kita harapkan. Berkorban hal-hal keduniaan untuk mencari redha Allah tak akan rugi satu sen pun.

~Malam raya=malam kemenangan...cepat je ramadhan tinggalkan kita..alhamdulillah sbb Allah bg umur panjang utk smpai akhir Ramadan. Hujung ramadhan,kenapa nak rosakkan diri lagi??sekali buat maksiat...maka akan ad titik hitam dalam dirinya.. sucikan hati!

 ~Orang yang mukanya masam maknanya hati blum bersih..so gnakan ramadhan bersihkan hati..
~Belajar pandai mengaji pandai tp x tutup aurat..sia-sia je kan? Jika kita tak tutup aurat dan berpakaian terdedah sana sini dan ketat,kita dah dikira menzalimi orang lain sebab terpaksa tengok aurat kita. Jahat x bila dah menzalimi orang lain? Jahat kan??

~Ramadhan sebulan tp sebelas bulan lagi kena jaga...

~Perjalanan ramadhan sudah mencapai penghujungnya.Barang siapa yg x dpt kebaikan pada bulan Ramadhan sungguh dia orang2 yang rugi!

~kemenangan – bkan kita dpt apa yg kita nak,tp kemenangan adalah apabila dapat menjadi orang yang bertakwa.Buktikan!

~Bulan Ramadhan banyak boleh cari banyak pahala,ad zakat  fitrah,jumping ibadat iaitu lailatul qadar

~lau bijak gunakan ramdhan insya Allah di luar ramadhan menjadi peribadi yang soleh dn solehah, Allah akan panggil dia wahai jiwa yg tenang...subhanallah!

~no kemenangan : if x terlepas hawa nafsu,tdk diakui oleh orang2 sekeliling dengn kelakuan yg baik,tiada ketenangan dalam jiwa,x menjadi pemimpin bg dirinya utk mengawal hawa nafsu dan menjadi hamba hawa nafsu,

~lepas blan ramadhan jgn jadi hamba syaitan- marah,benci,kikir dsbgnya

~berjaya mengalahkan SLTE :
  – S stand for seks,org yang berpuasa tahan lapar,minum dan jimak di siang hari..dilatih untuk lakukan pada masa yg sesuai...
- L stand for lapar..berhasil menahan lapar...ada 3 hal yg hancurkan manusia..terlalu byk makan,terlalu banyak  tidur n terlalu banyak buat perkara yg bukan-bukan ( sia-sia)
 hikmah : buat kita berfikir ttg orng lain..rasai kesusahan orang lain yang tak dapat makan.
- T stand for tidur : tidur memang ibadat,,tp if bleh korbankan tidur utk baca quran dsbgnya itu lebih baik.
hikmah : bangun malam Allah akan naikkan darjat
-E stand for Emosi : lau nak marah ckap saya sedang puasa.bukanlah orang yg kuat itu org yang gagah tp orang yang berjaya kawal marahnya..

~cara kenal Allah : sebut nama-Nya!

Thats all! Semoga bermanfaat~ :)
  

No comments:

Post a Comment