Wednesday, 15 August 2012

~TANDA-TANDA TAUBAT DITERIMA~

      Assalamualaikum w.b.t...

   Kali ni Farah nak share mengenai tanda-tanda taubat kita diterima atau tidak.Mesti ramai yang wondering kan?? Hari tu masa Farah bukak IKIM.fm ada seorang ustazah bagi perkongsian mengenai tajuk ini. Ustazah tu cakap ramai yang tertanya-tanya sebenarnya macam mana dorang nak tahu yang taubat dorang tu diterima atau tak.. Wallahualam..hanya Allah yang tahu semua itu. Cuma ustazah itu cakap ada beberapa tanda yang boleh dijadikan panduan sama ada taubat kita ini Allah terima atau tidak.

           1. Meningkatnya amal ibadat.

           2. Meningkatnya ilmu.
            ~ Sesungguhnya hadiah terbaik untuk diri seorang Muslim apabila Allah memberikan
            kefahaman dalam agama.


           3. Menggantikan teman buruk dengan teman yang baik.
             ~ Taubat kita belum dikira sempurna jika kita masih berkawan atau bergaul dengan teman
            yang buruk akhlaknya. Apabila taubat kita diterima insya Allah,Allah akan mengurniakan
            kita seorang teman yang baik.  
 

         4. Meminta maaf dengan orang lain.
             ~ Allah S.W.T akan melapangkan hati kita if taubat kita diterima. Jika hati kita masih keras
            meminta maaf maksudnya ada lagi yang kurang dalam taubat kita itu.

         5. Mengubah penampilan atau berpakaian bersih.
             ~ Apabila batin sudah bersih,zahirnya juga akan turut sama berubah menjadi lebih baik.
            Imej,akhlak,cara berpakaian,cara hidup dan sebagainya perlu diubah kepada yang lebih baik
            supaya dapat dibezakan antara dulu dan sekarang.

         6. Melipat selimut atau permaidani.
            ~ Pendapat pertama : gambaran kehidupan individu tersebut. Contohnya kebersihan rumah,
            diri dan semuanya terjaga. Kerana Islam sangat menitik beratkan kebersihan. Ustazah tu
            cakap bila tengok halaman rumah pun dah tahu orang tu macam mana. Jika bersih dan
            tersusun maksudnya begitulah akhlak tuan rumah itu. Jangan jadi macam halaman rumah
            orang Yahudi katanya.
             - Ada satu kisah nak share : Semasa Hendon mahu berbaiah dengan Rasulullah S.A.W,
            baginda berkata : "Aku tidak mahu berbaiah denganmu selagi kukumu tidak dipotong. " Kat
            sini kita boleh lihat bagaimana Rasulullah sangat menjaga kebersihan walaupun kuku.
           
*tengok kuku masing-masing sekarang..hehe*
           ~ Pendapat kedua : memulakan kehidupannya dengan solat malam.*part yang paling susah 

            bagi diri Farah..aish*

          7. Sedekahkan harta yang dimiliki
           ~ Apabila hati kita bersih,kita akan berlapang dada dengan rezeki yang Allah bagi kat kita.Jadi
          jika kita dapat rezeki yang lebih janganlah berasa berat untuk berkongsi dengan orang lain.Jika
          kita masih berkira-kira dengan rezeki yang Allah bagi dan takut kerugian maksudnya sumting 

          is wrong with our taubat.

       
  - Jom kita ambil ibrah daripada kisah ini : 

             Saidina Usman melihat sahabatnya hendak meninggal, lalu Saidina Usman memberitahu
         sahabatnya itu bahawa dia akan meminta bantuan kewangan untuk keperluan anak-anaknya 

         setelah dia meninggal dunia. Namun sahabatnya itu menghalang. Dia cakap dia sudah
         meninggalkan harta yang banyak untuk anak-anaknya. Saidina Usman hairan mendengarnya
         kerana setahunya sahabatnya itu tidak berharta. Lalu sahabatnya berkata : "Aku sudah
         mendidik anak-anakku supaya membaca surah al-Waqiah setiap malam. Insya Allah jika 

         mengamalkan apa yang ada di dalam surah itu,mereka tidak akan berada dalam kesusahan.
         Itulah jaminan daripada Allah dan Rasul,harta pusaka yang tidak ternilai." Hmm..sejauh mana

         kita yakin dengan jaminan Allah dan Rasul itu? Tepuk dada tanya iman.

     Itulah 7 tanda-tanda taubat kita diterima. Lepas ni boleh lah kita tengok macam mana sikap kita if 
kita betul-betul dah bertaubat. Jika kesemua ciri-ciri di atas ada dalam diri kita insya Allah kita adalah antara golongan yang diredhai-Nya. Amin3x. Selamat beramal! :)

p/s : Nak tengok iklan raya bernas 2012 tp internet slow. Semoga Allah permudahkan.. Korang2 pun tengok la.tak rugi.Semoga kita mendapat pengajaran yang berguna daripadanya.Insya Allah :)
        


      

No comments:

Post a Comment