Saturday 21 July 2012

~MEDIC AND ME??~

 Assalamualaikum w.b.t. Macam mana dengan puasa hari ni? Mesti semua tengah bersemangat maklumlah hari pertama puasa. Macam mana pula dengan amalan sepanjang hari ini? Tilawah,qiam,solat sunat etc dah start buat? Insya Allah same2 lah kita berusaha dalam mengejar redha Allah.Dan make sure kena istiqamah..biar sedikit tetapi berterusan.Hmm...sebenarnya Farah rasa bersyukur sangat-sangat sebab Allah memberikan peluang untuk Farah puasa sebulan kat rumah pada tahun ni. Bukan itu sahaja,tapi Allah juga bagi Farah peluang untuk beraya dengan family juga pada tahun ini.Insya Allah..:)

    Alhamdulillah officially Farah akan fly ke India pada 26 Ogos 2012. Insya Allah. Masa pre departure hari tu memang rasa nervous sangat sebab nak tahu tarikh fly. Mula-mula tu memang dah sure sangat yang Farah akan fly end of July iaitu sebelum raya. Sebab biasanya senior Farah yang sama universiti dengan Farah akan fly pada bulan 7. Kata senior,kelas dah start dah awal bulan Ogos. Tapi Allah itu Maha Berkuasa. Kita hanya merancang tetapi Allah lah sebaik-baik perancang.


     Apabila Farah buka fail yang diberikan,memang terkejut sangat-sangat. Sebab dalam kertas tu tertulis agenda penerbangan kitaorang. Macam tak percaya sebab dalam kertas tu tulis tarikh fly pada 26 Ogos,bukannya 26 July. Masa tu macam-macam benda bermain di fikiran. Yela mana tahu silap taip,sebab tu tak boleh mengharap sangat. Farah dan kawan siap check lagi tarikh 2 match tak dgan hari yang ditetapkan. Yes betul! 26 Ogos adalah pada hari Ahad dan 26 July adalah hari Khamis. Harapan semakin menjadi realiti. But have to wait until it is officially be announced by JPA. Dan alhamdulillah itu adalah betul.Syukur sangat-sangat. Rasa nak sujud syukur kat hall tu je..:)



     Actually sebenarnya ramai yang fly after raya. Dalam 53 orang. Memang sesak la KLIA nanti sebab tarikh fly adalah sama.Cuma waktu sahaja berlainan. Ape pun buat sahabat-sahabat yang bakal fly sebelum raya,dun get sad.Insya Allah semua itu ada hikmahnya.Allah telah memberikan yang terbaik untuk kita. Maybe sekarang kita belum nampak hikmah itu.:)

    Korang mesti nak tahu kat mane Farah akan further study nanti kan? Insya Allah Farah akan 
memulakan pengajian dalam bidang perubatan di Krishna Institute of Medical Sciences,Karad.

    Cuba teka agak-agak berapa lama Farah akan study kat sane? 66 bulan or lbh kurang 5 tahun setengah. Lama kan? Maksudnya Farah akan grad pada usia 26 tahun. Insya Allah.

   Kawan-kawan Farah yang lain asenya ada yang dah kahwin masa tu.hehe. Biasalah,medik mmg satu pengajian yang lama. Doakanlah supaya Farah sentiasa lulus untuk setiap exam. Lau boleh tak nak lah repeat sebab nanti bertambah lama la Farah kena stay kat sane.Ya ALLAH,
permudahkanlah segala urusanku dan urusan sahabat-sahabatku ini. Amin.:)

   Nah,kat bawah ni Farah sertakan a few of pictures about my college. Kebanyakannya diambil daripada senior-senior yang tersayang..



      ~Entrance of the college..maybe?~

       ~the buildings~


 ~Main hall~
 ~classroom~
 ~hostel~


      BOOKS?? oh,apabila melihat timbunan buku-buku ini Farah ase cuak sangat-sangat. Boleh ke Farah hadapi semua ni? Boleh ke Farah berjaya nanti? Dapat ke Farah genggam ijazah kedoktoran nanti? Macam2 bermain di fikiran... Tapi semua itu tak perlu dibimbangkan sangat sebab Allah kan ada. Apa-apa pun kita kena minta pertolongan dengan Allah. Pergantungan kepada Allah sangatlah penting. Insya Allah jika kita jaga hubungan kita dengan Allah,Allah pasti akan menjaga kita dalam segala sudut. Mungkin akan ada jalan yang pahit dan genting yang bakal ditempuh,tetapi Farah kena bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Insya Allah Farah bersedia dan kuat untuk hadapi semua itu. Allah berfirman dalam al-Quran :



   
 “ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai   dengan kesanggupannya..." (al-Baqarah 2:286)



          Perjalanan ini masih jauh. Semoga Farah dapat bertahan di jalan ini. Jalan untuk menggenggam segulung ijazah kedoktoran. Farah mahu menjadi seorang doktor yang bukan sahaja merawat pesakit,tetapi merawat ummah itu sendiri. Tanggungjawab ini semakin berat. Dakwah! Ya,itu adalah tujuannya. Berdakwah kerana Allah dan RasulNya. Ya Allah jadikanlah kerjayaku ini kelak sebagai satu medan dakwah untuk membantu merawat umat Islam yang sedang sakit sekarang. Iaitu sakit dari segi akhlak dan akidahnya.Insya Allah. Amin.




    

No comments:

Post a Comment