Thursday, 19 July 2012

~RAMADHAN YANG DINANTI ADAKAH DI HATI?~



   Assalamualaikum w.b.t...
    Bulan Ramadhan adalah bulan mubarak, bertabur berkah. Bulan Ramadhan adalah bulan yang menjanjikan berbagai keutamaan. Diantara keutamaan itu, bahwa pada bulan itu, peluang untuk berbuat baik sangatlah banyak, dan peluang untuk berbuat kejahatan amatlah kecil. Selain itu, Allah ta’ala pun menyiapkan pahala yang berlipat ganda bagi orang-orang yang melakukan kebaikan di bulan mulia tersebut. Sebagaimana ancaman yang berlipat ganda pun akan tertuju bagi orang-orang yang masih saja sempat melakukan kejahatan di bulan yang mulia tersebut. Merupakan hal yang sangat wajar bagi seorang yang akan kedatangan tamu agung untuk bergegas  mempersiapkan diri menyambut kedatangannya. Maka demikianlah keadaan orang-orang beriman; rasa rindu untuk kembali berjumpa dengan Ramadhan, tentu menjadikan mereka lebih awal melakukan berbagai persiapan untuk menyambut kedatangannya.  Tiada harapan yang dituju melainkan; semoga Allah menyampaikan usia-usia kita ke bulan Ramadhan, dan menjadikan Ramadhan kita lebih berkah dari Ramadhan-Ramadhan terdahulu. Semoga Allah memberi taufik-Nya kepada seluruh kaum muslimin. Allahumma amin. 

    1 hari lagi sebelum Ramadhan InsyaAllah إن شاء الله

“Allahumma sallimni ila ramadhan wa sallim li ramadhan wa tasallumahu minni taqabbalan”

  Maksudnya : Ya Allah selamatkanlah kami hingga bulan Ramadhan ke depan, dan pertemukan untuk bulan Ramadhan dan terimalah seluruh amal kami pada bulan Ramadhan.



Are you excited? InsyaAllah let's all try to be a super AWESOME Muslim this Ramadhan (and continue to be awesome Muslim even after Ramadhan insyaAllah)

Banyak nya ganjaran yang Allah nak bagi kat kita pada bulan Ramadhan..weee  :)
(mode girang tak terkata) hehe

  Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada sebelumnya.Insya Allah. Tanamkan azam untuk meningkatkan ibadat pada tahun ini. Tilawah,solat sunat,terawih,qiam etc..jom grab sebaik mungkin peluang pahala yang Allah nak bagi. Semoga Allah mempermudahkan segalanya.Insya Allah. AMIN.
 
 
P/S : Sebelum sahur boleh kan if kita buat tahajud dua rakaat kalau tak larat sangat nak bangun awal untuk qiam.Kita try la sikit-sikit insya Allah lama-lama akan jadi kebiasaan. Dan bila dah jadi kebiasaan akan timbul perasaan untuk melakukan ibadat itu dengan lebih baik lagi.
   Bab tilawah pula,daripada kita buang masa berborak tak  tentu pasal,baik kita buka al-Quran dan baca serta baca sekali terjemahannya. Banyak tau love letters from Allah to us inside the Quran. Just try and you will not regret at all. Insya Allah. The most important is our nawaitu. Do everything for the sake of Allah and Rasul.Insya Allah you will find the peace in your heart and mind.
  Ayuh sahabat! 


    "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu   berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa," (AL-BAQARAH 2:183)
                     

No comments:

Post a Comment