Tuesday 7 August 2012

I MISS THAT MOMENT!

  Assalamualaikum w.b.t.

   Hari ini Farah rasa sangat rindu dengan kehidupan di kolej dulu. Di kolej yang kecik dan comel je...hehe..Kecik-kecik cili padi tau! Itulah Kolej Teknologi Timur a.k.a KTT or a.k.a forest! Hmm..kenapa forest?? Sebab kat situ mmg xde pape. Hanya bangunan kolej semata-mata..

   But it is not a big deal for us! Our aim is just to study and make sure we pass the a-Level Examination as a ticket to fly...Our slogan is everyone MUST fly! But,we just plan and the best planner is ALLAH.. Walaupun ada je teman2 Farah yang x dapat fly ke India,dorang still dapat peluang untuk further dalam bidang yang Allah tetapkan yang terbaik buat mereka,walaupun bukan medik...

   Pada mulanya,tujuan Farah menjejakkan kaki ke KTT adalah untuk make sure yang Farah boleh fly dan by hook or by crook I must pass the examination.Lau tak,sia-sia je Farah buat persediaan hampir 2 tahun kat sana. Tapi itu semua bukanlah perkara utama. Setelah mengenal usrah dan tarbiah, baru Farah sedar yang  dapat fly is not everything! 

  Kenapa?? Sebab tujuan utama kita hidup adalah ibadat dan khalifah.. Bukannya nak jadi doktor semata-mata. Apa-apa yang dilakukan mesti niat kerana Allah dan Rasul-Nya. Baru dapat keberkatan,insya Allah. Dulu sebelum Farah join usrah,memang Farah study semata-mata kerana exam. Tak pernah terfikir pun niat kerana Allah. Yang Farah tahu,Farah kena make sure study betul2 supaya dapat fly dan dapat jadi doktor! Dahsyat kan?? Yang sebenar-benarnya adalah Farah kena jadikan profesion Farah ni sebagai salah satu medan dakwah..Jika Farah ditakdirkan menjadi doktor nanti,Farah bukan kena treat patients je,tapi kena treat UMMAH! What I mean here is I have to be a Muslim doctor,not a doctor Muslim! A big difference right?? Try to think and understand what I mean.

  Hmm...kehidupan di KTT memang banyak merubah diri Farah yang sangat kerdil dan jahil ini. Tq so much Ya ALLAH kerana beri Farah peluang yang sangat precious ni untuk kenal usrah dan tarbiah. Berapa ramai lagi orang di luar sana yang mencari-cari usrah. Farah memang sangat-sangat bersyukur kerana kat sini naqibah yang akan cari anak-anak usrah. Dan semua naqibah Farah sangat-sangatlah awesome..hehe. Insya Allah jika ada kesempatan waktu,Farah akan cuba untuk share apa yang Farah dapat sepanjang Farah berada dalam rantaian usrah ini. Tapi bukan sekarang ye..hehe :)

  Yang Farah paling rindu adalah tyme daurah di rumah Fateh.. Rumah tu adalah rumah untuk program anak-anak usrah. Memang sangat-sangat best! Sejuk mata memandang apabila melihat akak-akak bertudung labuh dan ukhuwah antara mereka sangatlah kuat. Ukhuwah bertunjangkan akidah dan ukhuwah yang dibina untuk mencari redha Allah sangat-sangatlah sweet! Farah pun tak tahu macam mana akak-akak yang ada kerja sebagai doktor,engineer,cikgu,sambung belajar dan sebagainya ada masa untuk menjalankan program untuk anak-anak usrah yang masih baru dalam dakwah dan tarbiah macam Farah ni. Tapi tu lah sebab nak cari redha ALLAH semata-mata dan tidak mahu remaja terus lost dalam hidup di dunia yang penuh dengan gurau senda ni,mereka cuba mengorbankan masa,wang ringgit dan tenaga. Farah sangat2 lah bangga dengan mereka. Dan Farah pun tak tahu adakah Farah kuat untuk jadi seperti mereka kelak.. Hanya kepada Allah Farah minta kekuataan.. Insya Allah one day. I wish I could be like them..:)

    Dan last daurah yang Farah pergi ari tu kat Bangi. Sempat la jugak ktorang beriadah di tepi tasik... Masa tu kitorang kna siapkan task yang diberi.. Memang betullah,I really miss that moment! Ya Allah sangat best ukhuwah yang semata-mata mengharapkan redha-Mu,bukan sebab paras rupa,harta mahupun glamour...Alhamdulillah,semoga Allah memberkati segalanya..

   Nah,kat bawah ni Farah share pictures masa kat tasik tu.. A moment that  I will never forget forever..Semoga ukhuwah kita sampai ke syurga..Insya Allah..AMIN! :)



  
Yummy! Ice-cream time! Tq kak Hajar..:)

Kenangan bersama akak-akak usrah and daurahmate yang tersangatlah awesome!
 Alhamdulillah..I hope we can meet again and berbulatan gembira lagi! :)



 

No comments:

Post a Comment